SEO of Website/Webshop Optimalisatie: hoe werkt dat?

Het optimaliseren van een website of website betekent aanpassingen maken zodat een zoekmachine als Google Zoeken informatie, een product of dienst goed vindbaar kan maken voor degene die zoekt. De enige manier waarop Google dat kan doen bij een ingetypte zoekopdracht is een onderscheid proberen te maken in "relevantie" van de vele webpagina's. Google bekijkt, kort gezegd, een website of webshop op circa 200 punten (dat heet crawlen), slaat al die gegevens op in een database (dat heet indexeren) en verspreidt die informatie naar servers over de hele wereld. Bij iedere zoekopdracht gaat Google door middel van een ingewikkeld formule - de Google algoritme - afwegen welke website of webshop het beste lijkt te passen bij de ingetypte zoekopdracht. Overigens verwerkt google zo'n 3,6 miljoen zoekdrachten per minuut (bron: Frankwatching/Domo). Bij iedere zoekopdracht geldt: hoe relevanter een website of webshop lijkt te zijn voor een betreffende zoekopdracht, hoe hoger de website gepositioneerd wordt.

"Relevantie verbeteren = Positie verhogen"

Hoe lager je website of webshop gepositioneerd is in Google, hoe meer je je dient af te vragen "hoe kan ik de relevantie verhogen (in de ogen van Google of een andere zoekmachine)?". Het proces van een website of webshop relevanter maken voor zoekers op internet, heet website optimalisatie, zoekmachineoptimalisatie of kortweg SEO (Search Engine Optimization). Degene die advies geeft en hulp biedt en bij het SEO-proces heet doorgaans een SEO Specialist of SEO Consultant / Adviseur. Consultancy of advies kan freelance/ZZP, via een Online Marketing Bureau, of - bij grotere bedrijven - in loondienst.

Als je een SEO Specialist zoekt in de omgeving van Utrecht, Almere, Amersfoort, ga dan naar pagina Contact

Domeinnaam en SEO/Website optimalisatie

Domeinnamen kunnen worden ingedeeld in ongeveer drie groepen: 'generic', 'country-specific', and 'specialized'. Voorbeelden: Generic: .com, .org.; Country-specific: .nl, .be. co.uk; and Specialized: .online, etc.

Een domeinnaam met bijvoorbeeld de extensie .nl heet een (country-specific) Top Level Domain of TLD. Uit onderzoeken die genoemd worden op internet, blijkt dat een TLD met bijvoorbeeld .nl beter vindbaar is in Nederland dan een TLD als .be of .de (even er van uitgaand dat alle website dezelfde Nederlandse tekst bevatten). 

Als woorden in een domeinnaam relevantie hebben voor de inhoud van je website dan draagt dat bij aan een betere positie in Google Zoeken (SEO). In bijvoorbeeld de domeinnaam SpijkerMarketing.nl heeft alleen het woord Marketing enige relevantie voor, of samenhang met de volgende tekst op de betreffende website: "Online Marketing Bureau en Seo Specialist / Sea Adwords Ads Specialist in de omgeving van Hilversum, Utrecht, Almere en Amersfoort".

Top level domeinnaam: toegestaan lengte / aantal tekens (exclusief extensie, zoals .nl, .com): 2 tot en met 63 karakters. Dat is inclusief onderdelen, punten en extensie (.nl, .com, etc.). Meer informatie en domeinnaam check: https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/wat-is-een-domeinnaam

Voor of na de puntjes in een domeinnaam heet een label: label1.label2.label3. etc. Dus www.seoseaspecialisthilversum.nl bestaat uit drie labels (www + seoseaspecialisthilversum + nl). Twee of drie labels is het meest gebruikte aantal labels wereldwijd. Het totaal aantal karakters van alle labels bij elkaar (dus de gehele domeinnaam) mag maximaal 253 tekens zijn (zonder http:// of https://).
Nb. Voor .nl is de maximale lengte van de domeinnaam: 63 karakters. Zie o.a. hier.

Dus, wat zou kunnen is: label1.label2.label3 t/m label51.label52.label53 etc. MAAR de totale lengte van de domeinnaam mag niet langer zijn dan 253 karakters. Hoeveel labels mag je maximaal gebruiken in een domeinnaam? In ieder geval niet meer dan 253, omdat de gehele domeinnaam maar uit maximaal 253 tekens kan bestaan. Een aardig artikel over 'Labels' in domeinnamen vind je hier. Het maximum aantal labels is daar volgens de grafiek 63 (en een uitzonderlijke 67).

Lengte naam afbeelding

Wat is de maximale SEO lengte voor de naam van een afbeelding? Volgens dit artikel maakt het aantal karakters niet uit, zolang de bestandsaam maar beschrijft waar de afbeelding over gaat (dus, wat gebeurt er op de afbeelding?). Volgens dit artikel kun je het beter onder 255 karakters houden. Een ander adviseert om de bestandsnaam  gelijk met de alt-tekst te houden. En gebruik altijd koppeltekens tussen de losse woorden en alleen kleine letters in de bestandsnaam. Werken met subfolders (met slimme SEO titels) is ook een mogelijkheid.

Lengte Alt-tekst

Wat is de maximale SEO lengte voor een alt-tekst? Volgens dit artikel is het maximaal 143 karakters. Echter, het meest gelezen advies is echter dat Google de eerste 16 woorden in de alt-tekst verwerkt.

Lengte URL

Wat is de maximale SEO lengte voor de URL / interne link? Daar is uitlopende informatie over te vinden. De een zegt houd het kort en bondig (35-40 karakters). De ander zegt: houd het gelijk met de alt-tekst.

Google's 200+ Factors

Er zijn meer dan 200 punten of onderdelen waarmee of waarop je een website kunt optimaliseren. Een goede uitleg hierover kun je onder meer vinden op: https://ompro.nl/seo/google-ranking-factoren/

Optimalisaties zelf doen of uitbesteden?

Als u Google Adwords of een betere vindbaarheid of zichtbaarheid op internet wilt uitbesteden aan een specialist, neem dan vrijblijvend contact op voor de oplossingen of de hulp die Spijker Marketing als Online Marketing Bureau vanuit Hilversum kan bieden, zzp / freelance.

Offerte aanvragen voor assistentie of voor AdWords advertenties maken

Voor een concrete offerte voor uw SEA project of SEO zoekmachine optimalisatie in de regio Hilversum ga direct naar de pagina contact.