Hoe werkt een zoekmachine als Google?

Vrijwel alle internetgebruikers gebruiken een zoekmachine als Google. Maar hoe bepaalt Google welke positie een website krijgt als je iets zoekt op internet? En hoe kun je dit gebruiken bij zoekmachine optimalisatie?

In Nederland en Europa is Google wel de meest gebruikte zoekmachine. Daarna volgen de zoekmachines Bing van Microsoft en Yahoo. In Rusland is Yandex de meest gebruikte zoekmachine, en in China is dat Baidu.

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 89,33% 98,80% 97,83%
Bing 7,84% 0,18% 0,81%
Yahoo 1,06% 0,70% 0,73%
Q1 2018, bron Pure IM

Vanwege de marktpositie van Google in Nederland gaan we in het nu volgende artikel uit van de zoekmachine van Google.

Google bekijkt of analyseert een website periodiek op telkens ongeveer tweehonderd punten. Dat wordt wel "Google’s top 200 ranking factors" genoemd. Dat analyseren wordt "crawlen" of "indexeren" genoemd. Als iemand vervolgens een zoekopdracht geeft in Google wordt aan de hand van een gepatenteerde en geheime wiskundige formule - de "algoritme" - bekeken welke websites het beste passen bij de ingetypte zoektermen. Dat hele proces moet wel heel snel werken want Google verwerkt zo'n 3,6 miljoen zoekopdrachten per minuut (in 2017). 

Je kunt in de zoekresultaten in Google zien wanneer een website voor het laatst geindexeerd, door op groene pijltje rechts van de url te klikken. Je ziet dan "in cache". Als je daar op klikt zie je de meest recente datum van de indexering door Google.

Een website heeft overigens geen absolute positie in Google, maar een relatieve positie die per zoekopdracht anders kan zijn. Als je bijvoorbeeld een website met tekst over appels, peren en nonivruchten hebt dan kan het zijn dat je website voor het woord "appels" op positie 986, voor "peren" op positie 301, en voor "nonivruchten" op positie 5 komt.

WikiPedia

Wikipedia legt de werking van Google-ranking als volgt uit (cursief):

De PageRank van een bepaalde pagina A PR(A) kan worden opgevat als de waarschijnlijkheid dat een surfer op deze pagina terechtkomt wanneer die surfer willekeurige hyperlinks aanklikt en af en toe een nieuwe pagina opvraagt. De PageRank is een van de parameters waarop het Google-zoekmodel is gebaseerd. Met het Google-zoekmodel wordt bedoeld: het technisch model dat ervoor zorgt dat zoekresultaten bij een bepaalde zoekterm (Engels: 'search query') van geïndexeerde en door Google als belangrijk veronderstelde pagina's geordend worden naar belangrijkheid. PageRank is echter zeker niet de enige 'search ranking factor' in het Google-zoekmodel waardoor de volgorde van Google-zoekresultaten niet de facto overeenkomt met de (aflopende) PageRank-volgorde van relevante pagina's uit die zoekresultaten.

Als er veel pagina's naar A linken, wordt A "populairder", d.w.z. stijgt de PageRank van A. Maar de PageRank van A hangt niet alleen af van het aantal "stemmen" (hyperlinks naar A), maar ook van de populariteit van de pagina's die hun stem uitbrengen, dus van de PageRank van die pagina's die naar A linken. De PageRank van pagina A wordt dan volgens het originele concept van Page en Brin[1] berekend met de volgende formule:

De dempingsfactor d brengt het toevalselement in. Het stelt de waarschijnlijkheid voor dat de surfer het achtereenvolgens blijven klikken op hyperlinks moe wordt en een nieuwe, willekeurig gekozen startpagina opvraagt.

De berekening van PageRanks is iteratief. Om te beginnen krijgt elke pagina een startwaarde, bijvoorbeeld gelijk aan 1/P (met P het totaal aantal pagina's). Met bovenstaande formule wordt dan een nieuwe PageRank berekend voor elke pagina. Dit wordt herhaald tot er convergentie optreedt en de nieuwe waarden voldoende dicht bij de vorige waarden liggen. PageRanks worden periodiek, offline (her)berekend.

Hoe kan de PageRank van pagina A worden verhoogd?

Dat kan door ervoor te zorgen dat er veel andere pagina's naar pagina A verwijzen (dus zo veel mogelijk citaties T): link building. Best zijn deze citaties uniek op desbetreffende pagina (dus zo laag mogelijk). Om hoge PageRanks te verkrijgen ontstonden fenomenen als "link farms", groepen van webpagina's of van hele websites met veel onderlinge hyperlinks, bedoeld om een hoge PageRank en een prominente plaats in de zoekresultaten van Google te verkrijgen. Google herkent ondertussen dergelijke linkfarms echter en brengt ze niet in rekening.

Dit is in de praktijk echter niet het hele verhaal.

Optimalisatie van een website, hoe gaat dat?

In het algemeen geldt dat zoekmachine optimalisatie een viertal analysegebieden beslaat:

    1. Content: Alle inhoud van je website (site structuur, navigatie, gebruik van zoekwoorden, pagina titels, afbeeldingen, e.d.). Content staat op nummer één, omdat je website alleen gevonden kan worden als er woorden in staan waar mensen op zoeken. 
    2. Links: Alle links die wijzen naar een website (zowel intern als extern).
    3. Techniek: alles wat te maken heeft met de broncode van je website (opmaak, snelheid, schema.org opmaak, caching, e.d.).
    4. Gebruikersinteractie (RankBrain): Dit beslaat het zelflerende systeem van het algoritme. Het systeem leert een website indexeren op basis van de keuzes die bezoekers maken.

Over het algemeen leveren kwalitatief hoogstaande inhoud (zogenaamde content) en een gedegen structuur de beste optimalisatie voor een website. Zoekmachines gaan namelijk op zoek naar de beste inhoud voor de gebruikers van de zoekmachine, en een goede inhoud is daarom een noodzaak. Vaak wordt er rekening gehouden met keyword-dichtheid, de title-tag en het juiste gebruik van headers. Door juiste (X)HTML te gebruiken wordt er gewicht toegekend aan tekst. Zo weegt tekst tussen <h1>-tags binnen websites zwaarder dan tekst tussen paragraph-tags (<p>). Tot zover WikiPedia.

Over het algemeen geeft het werken aan de juiste content voor uw doelgroep de beste resultaten voor een stijgende positie in Google.

Iemand die mijn website beter vindbaar kan maken (SEO)?

Zoek je een SEO / Zoekmachine Optimalisatie of SEA specialist in de buurt van Hilversum, Utrecht, Amersfoort, Amsterdam, ga dan direct naar deze pagina voor contact of een concrete offerte om jouw website te optimaliseren.

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

SpijkerMarketing
Average rating:  
 0 reviews